Crisismanagement tijdens Corona

 

Als interim COO was mijn opdracht om een periode op te vullen tussen een vertrekkende en een komende COO bij een middelgrote, landelijke opererende uitzendorganisatie.  Prioriteit was het  realiseren van de bedrijfsdoelstellingen, daarnaast werd een “next step” verwacht in de bewerking van het MKB-segment.

Echter na een aantal dagen ging Nederland in een intellectuele lockdown, viel de economie gedeeltelijk stil met alle gevolgen van dien voor de bedrijfsvoering.  De verwachtingen voor de branche liepen uiteen van een omzetdaling van -30% tot -50%, kantoren moesten worden gesloten en thuiswerken werd de nieuwe norm.

Gedurende 2 maanden hebben we de bedrijfsvoering ingericht op een omzetdaling van -40%, tegelijkertijd hebben we de focus gelegd op de kansen die er ook waren. Veel aandacht is uitgegaan naar het welzijn en de motivatie van de medewerkers via het management en naar interne communicatie om iedereen zo goed mogelijk aangesloten te houden op de interne ontwikkelingen.

De teruggang in omzet is zeer beperkt gebleven en na 2 maanden is het herstel ingezet. In nauwe samenwerking met de sales-organisatie zijn de kansen in de markt verzilverd en is de omzet weer terug gekomen op het niveau van 2019.