Projecten

 

Deze vraag kreeg ik van Skal Biocontrole.

Skal Biocontrole is een onafhankelijke organisatie die toezicht houdt op de biologische keten in Nederland. Skal certificeert bedrijven met biologische activiteiten. Skal is een zelfstandig bestuursorgaan (zbo) en ziet erop toe dat het biologisch produceren, bewerken en verhandelen van producten voldoet aan de biologische EU-regelgeving, de Nederlandse Landbouwkwaliteitswet en de reglementen en grondslagen van Skal Biocontrole.

 

Gezien de groei van de biologische sector in Nederland en gezien de groei van het pakket aan verantwoordelijkheden keek Skal aan tegen een mogelijke verdubbeling van haar personeelsbestand naar 250 medewerkers. De vraag aan mij was 2-ledig: hoe zorgen we voor voldoende kwalitatieve instroom van nieuwe medewerkers  in een uitdagende arbeidsmarkt en hoe faciliteren we de huisvesting in dit groeiscenario?

 

Samen met het team HR en medewerkers uit de organisatie is er een Employer Brand ontwikkeld waarin de onderscheidende en aantrekkelijk elementen van werken bij Skal gedefinieerd zijn. Dit is vervolgens vertaald naar verschillende wervings-initiatieven. De reacties hierop, zowel intern als extern, zijn zeer positief.

 

Daarnaast is er samen met Heyday een onderzoek gedaan naar de (uitbreidings)mogelijkheden in het huidige kantoor van Skal en zijn er externe alternatieven onderzocht. Uiteindelijk bleek het mogelijk om de groei van het personeelsbestand te faciliteren in de bestaande huisvesting.

Hoe bereiden we onze organisatie voor op groei?

  Deze vraag kreeg ik van Skal Biocontrole. Skal Biocontrole is een onafhankelijke organisatie die toezicht houdt op de biologische keten in Nederland. Skal certificeert bedrijven met biologische activiteiten. Skal is een zelfstandig bestuursorgaan (zbo) en ziet erop toe dat het biologisch produceren, bewerken en verhandelen van producten voldoet aan de biologische EU-regelgeving, de Nederlandse […]

Het doorontwikkelen van een franchiseorganisatie

In het najaar van 2020 benadert Olympia mij voor de interimpositie van directeur Franchise. Olympia, een middelgroot uitzendbureau met een landelijke dekking, kent een duaal bedrijfsmodel: naast 50 “eigen vestigingen” heeft Olympia ongeveer 75 vestigingen die worden geleid door ruim 30 franchiseondernemers. Behalve het realiseren van de bedrijfsdoelstellingen in termen van omzet en winst ligt […]

Crisismanagement tijdens Corona

  Als interim COO was mijn opdracht om een periode op te vullen tussen een vertrekkende en een komende COO bij een middelgrote, landelijke opererende uitzendorganisatie.  Prioriteit was het  realiseren van de bedrijfsdoelstellingen, daarnaast werd een “next step” verwacht in de bewerking van het MKB-segment. Echter na een aantal dagen ging Nederland in een intellectuele […]

De beste service-organisatie van Nederland!

  ISS Facility Services zit midden in de transformatie van een schoonmaakorganisatie naar een integrale facilitaire dienstverlener. In plaats van een single-service schoonmaakdienstverlening voor kleine en grote klanten richt ISS zich nu volledig op het facilitair ontzorgen van grote (internationale) organisaties. De ambitie om de beste service-organisatie van Nederland te worden impliceert een enorme verandering […]

Herinrichting van een afdeling verkoop binnendienst

  Verzekeraar Univé wil de binding met haar klanten vergroten en deze meer zekerheid bieden. Klanten willen steeds vaker 24/7 geholpen worden en zij verwachten daarbij een goede online dienstverlening. Dit vergt flexibele medewerkers die sterk zijn in het realiseren van een positieve klantbeleving, commercieel vaardig zijn en kennis hebben van wet- en regelgeving. Dit […]

Het inrichten van een adviesorganisatie

De corebusiness van Capac Inhouse Services was het realiseren van een optimale flexibele schil voor grote, internationale, bedrijven zoals Philips, AH, Pepsico, Unilever, Heineken en vele anderen. De organisatie kende de functie van procesmanagement. Deze functie was gericht op het beschrijven van de ideale flexibele schil voor een klant. Mijn opdracht was om deze adviesfunctie […]

Van 2 naar 3 naar 1…

Grolsch besloot om op een nieuwe locatie een nieuwe brouwerij te bouwen. Op dat moment had de brouwerij al 2 brouwerijen op 2 andere locaties. Mijn opdracht was het organiseren van een integrale personeelsplanning (vast en flexibel personeel) die het mogelijk maakte dat er gedurende elke fase het juiste aantal gekwalificeerde medewerkers aanwezig was zodat […]

Internationale werving

Mercedes Benz besloot om haar nationale servicecenters in Europa te sluiten en 1 internationaal servicecenter in Maastricht te openen. Mijn opdracht was om 500 medewerkers te rekruteren en te trainen. Het servicecenter moest vragen vanuit heel Europa kunnen beantwoorden. In de praktijk betekende dit in de 1e fase de volgende talen moesten worden ingevuld: Duits, […]

Organisatie-aanpassing tbv een verdubbeling van de productie

Arco, een internationaal opererend Nederlands meubelbedrijf kreeg een enorme order van Apple ten behoeve van hun nieuwe hoofdkantoor in Cupertino (Californië). Mijn opdracht was om deze order te produceren naast het produceren van de reguliere orders. De omvang van de order was vergelijkbaar aan het reguliere productievolume van een periode van 1,5 jaar. De order […]

Integratie van een bedrijf

De Randstad Holding kocht ten behoeve van haar strategische ambities een deel van een backoffice-divisie van Philips. Deze divisie, CIAN bv,  was verantwoordelijk voor de salaris- en benefitadministratie van oa Philips, ASML en Atos Origin. In totaal waren er ongeveer 75 medewerkers werkzaam. Mijn opdracht was om dit bedrijf te integreren in de organisatie van […]